- Verrobby

Människovärde.

Publicerad 2013-03-06 06:39:41 i

En fundering jag haft så länge men aldrig riktigt kunnat sätta fingret på att såhär tycker jag!

Människovärde.
Om jag frågar dig, tycker du alla är lika värda? Ja, blir nog säkerligen svaret för många. Men för mig blir svaret Ja men nej. Varför då? Hur tänker jag då?

Jo! Jag anser att alla födds helt oskyldiga å bra, men sen kanske det är så att vi har eller får en sjukdom av någon anledning. Är en person som har en sjukdom mindre värd än du eller jag?

Men sen då, det finns mördare, pedofiler, brottslingar av många hemska vis och gud vet allt. För mig är tanken på det nog så hemsk, för de måste ha en sjukdom eller någon annan diagnos till varför de gör så.
Typ Hitler, han borde inte vara värd att ens nämnas, gasar ihjäl alla judar för att han vill att de ska bli renrasigt. Haha, vad var det roliga i det?!
Jo att han själv var jude visade det sig. Mmh, vad säger jag om detta då? Skjut han, eller nä plåga han så han får en lång och smärtsam död. Fast då är han ju död, men han lever fortfarande kvar i historien och lever därför kvar. Då anser jag att han är mindre värd än mig.
Men mina medmänniskor, jag tycker det är hemskt att man anser att folk ska vara mer "värd" än någon annan. Varför skulle man vara det? Stört att vårat samhälle ens är uppbyggt så om statusar m.m.

Så vad tycker jag egentligen då? Jag brukar tycka antingen eller, antingen är man en sak eller så är man det inte. Men hur ska jag då kunna sätta fingret på om jag tycker att alla är lika värda eller inte? För svaret blir fortfarande ja men nej.
Kunde man hjälpa alla, vore det hur underbart som helst. Men jag tål inte människor som anser sig vara bättre än andra, för jag kan inte förstå varför de skulle vara det.

Vad tycker du som läser? Är vi alla lika värda, eller är någon mer värd än någon annan? Det är en väldigt intressant fråga.

Kommentarer

Postat av: ida

Publicerad 2013-03-06 06:55:12

ååååh så sant..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela